حرم و بارگاه امام رضا (علیه السلام)

معرفی شیخ بست طوسی

سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۰۳:۵۶ ب.ظ

بست به حریمی گفته می شود که انسان یا هر موجودی در پناه آن از تعرض و تعدی دیگران ایمن می ماند و به عبارتی بست عبارت است از آن استکه اگر گناه کاری یا دادخواهی، به آن وارد شود تا زمانی که در آنجاست هیچ کس مزاحم او نخواهد شد.و از آنجا که رهبران دینی، همواره نزد مؤمنان و پیروان راستین خود مقدس و محترم بوده اند، مزار و تربت پاکشان همواره مرکزی مقدس و قطبی برای توسل و پناه جویی گناه کاران بوده. گرفتاران، به امید عنایت خداوندی و بخشش گناهان یا رفع گرفتاری ها، به آن پناهنده می شوند.
علاوه بر این، مأمنی برای دادخواهی و شفاعت نیز می باشد و محلی برای زائران و مشتاقان تا با ورود به آن خود را از نظر روحی و جسمی به گونه ای مرتب سازند که هنگام تشرف از حیث ظاهر اسائه ادب به ساحت قدسی امام (ع) نباشد. و اما در حوزه حرم مطهر بست به فضای خارج صحن ها و پس از ورودی های حرم مطهر اطلاق می شود.
که در چهار سوی اماکن، چهار بست(حریم) وجود دارد که به نام چهار تن از مشاهیر برجسته و بزرگ اسلامی به نامهای‌ـ بست شیخ طوسی، بست شیخ طبرسی، بست شیخ حر عاملی، بست شیخ بهاءالدین، نام گزاری شده است و در آینده نزدیک بست شیخ بهاءالدین و یا بست قبله در جنوب غربی حرم مطهر و جنوب رواق بزرگ دارالولایه که دارای ۱۲۱ متر طول و۷۵/۳۱ متر عرض می باشد، به رواق شیخ بهاءالدین تبدیل خواهد شد.
و اخیرا نیز ۲ بست دیگر در طرفین صحن جامع رضوی به نام های بست امام رضا(ع) از میدان بیت المقدس تا ورودی امام رضا(ع) در حال استفاده می باشد. و نیز بست شیخ بهاءالدین نیز از خیابان خسروی یا شهید اندرزگو تا ورودی بهاءالدین صحن جامع رضوی امتداد می یابد. در پایان ضمن تشکر و تقدیر از بذل و عنایت و توجه حضرتعالی به این واژه نقشه جدید حرم مطهر جهت اطلاع رسانی دقیق تر به حضورتان تقدیم می گردد. بست طوسی ورودی حرم منتهی به چهارراه شهدااست. که جز بست های اصلی و شلوغ حرم مطهر محسوب میشود.

  • ریحانه معتمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی