حرم و بارگاه امام رضا (علیه السلام)

آرامگاه نادر شاه افشار

دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۰۵:۱۹ ب.ظ

مشهد یکی از کلانشهرهای پرطرفدار در میان گردشگران است و همه روزه مسافران بسیاری از اقصی نقاط کشور و حتی جهان به این شهر سفر می کنند. یکی از مهمترین مسائل در سفر انتخاب محل اقامت است که هتل های مشهد در این مورد بهترین هستند. برای مثال هتل الماس 2 مشهد یکی از لوکس ترین هتل های کشور است و دارای خدمات و امکانات گوناگونی می باشد. یکی از مهمترین جاهای دیدنی مشهد آرامگاه نادر شاه افشار است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

نادرشاه

آرامگاه نادر شاه، گرانیت خاکستری است که توسط یک باغ کوچک مانیتور شده احاطه شده است، محلی است که نادرشاه (1688 - 1747)، بنیانگذار سلسله افشارید، در آن آرام گرفته است. نادر متولد نادر قلی بیگ، امپراطوری ایرانی را ایجاد کرد که از رود سند تا کوه های قفقاز امتداد داشت. بر مقبره یک مجسمه ارامگاه وی سوارکاری قابل توجه وجود دارد که پادشاهی را نشان می دهد که تبر در دست دارد، این مجسمه اثر مجسمه ساز مشهور ایرانی ابوالحسن صدیقی است.

در مجاورت آرامگاه، موزه ای کوچک قرار دارد که انواع مختلفی از دارایی های نظامی زمان، اسناد و مصنوعات مانند اسلحه، سپر کرگدن و فرشی را نشان می دهد که تصویر نادر سوار بر اسب را نیز به نمایش گذاشته است. نادرشاه به طور گسترده ای به عنوان یکی از قدرتمندترین حاکمان تاریخ ملت شناخته می شود. او زمانی قدرت را به دست گرفت که هرج و مرج بر ایران غلبه داشت.

آرامگاه نادر

نادر در حالیکه مهاجمان را دفع می کرد سعی در اتحاد دوباره قلمرو پارسی داشت. گاهی اوقات او را ناپلئون ایران یا اسکندر دوم می نامند. طبق دائرالمعارف بریتانیکا، نادر قلی بیگ آغازی مبهم در قبیله افشار ترک که به شاهان صفوی ایران وفادار بودند شروع کرد. نادرشاه پس از خدمت در زیر یک سردار محلی، گروهی از سارقین را تشکیل داد و رهبری آن ها را بر عهده گرفت و قدرت های برجسته رهبری را نشان داد.

نادرشاه نیروهای نظامی ایران را اصلاح کرد و در یک سری پیروزی های درخشان افغان های قیلزای را کاملاً شکست داد و پس از آن، آن ها را به سلطنت ایران بازگرداند. تنها منافع نادرشاه جنگ و فتح بود. یک بار، وقتی مطلع شد که در بهشت جنگی نیست، اظهار داشت: پس چگونه می توان آنجا لذت برد؟ مشهد هر روز میزبان هزاران مسافر و زائر است که از شهرهای مختلف ایران، کشورهای همسایه و حتی سراسر جهان برای بازدید از مجموعه زیبا و عظیم حرم مطهر امام رضا (ع)، هشتمین امام مسلمانان شیعه می آیند.

  • ریحانه معتمدی

مشهد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی