حرم و بارگاه امام رضا (علیه السلام)

حرم امام رضا (ع)

سه شنبه, ۱ تیر ۱۴۰۰، ۰۳:۲۶ ب.ظ

آستان مقدس امام رضا (ع) با بیش از 12 میلیون بازدید کننده در سال، یکی از مهمترین جاذبه های پربازدید ایران است. این حرم مانند قلعه ای از نور در قلب مشهد و ایران می درخشد. مشهد بیشتر به مقبره امام رضا، امام هشتم شیعیان اثنی عشری مشهور است؛ اما مطمئناً جاذبه های دیدنی دیگری نیز در آن وجود دارند که چشم هر بیننده را به خود میخکوب می کند. برای بازدید از این مکان لازم نیست مذهبی باشید. این مجموعه با داشتن کتابخانه ها، موزه ها، مراکز تحقیقاتی، حوزه های علمیه و معماری برجسته یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی ایران و اسلام است.

حرم امام رضا

درباره حرم مطهر امام رضا (ع)

حرم مطهر امام رضا (ع) با داشتن نه حیاط (صحن)، بیست و هشت تالار (رواق)، کتابخانه، مسجد، موزه و مساحت بیش از 598657 متر مربع در مرکز شهر مشهد را شامل می شود. این مجموعه داستانی طولانی دارد و از ابتدا این نگاه فعلی را نداشته است. در طول پنج سلسله و بیش از 2800 سال، این تغییرات و ساختارهای اساسی را تجربه می کند. در دوران تیموریان و سلطنت شاهرخ میرزا، مشهد رشد شهری را تجربه کرد. شاهرخ میرزا برای زیارت حرم مطهر بارها به مشهد می رفت. به فرمان همسرش گوهرشاد، مسجدی بزرگ و زیبا در کنار حرم معروف به مسجد گوهرشاد ساخته شد.

اولین حرم امام رضا در عصر صفویه و در اوج هنر اسلامی ساخته شد. همچنین، پادشاهان صفوی که دوست داشتند هنر و مذهب شیعه را گسترش دهند، دستور ساخت بناهای برجسته متعدد در نزدیکی حرم مطهر را صادر کردند. بنابراین این مجموعه به سرعت بیش از گذشته رشد کرد و به یکی از مکان های مذهبی اصلی مسلمانان تبدیل شد. پادشاهان سلسله افشاریه و قاجار صحن ها و تالارهای جدیدی بنا کردند. این مکان ها مانند حیاط آزاد دارای معماری و تزئینات چشمگیر هستند. شما می توانید هنر ایرانی-اسلامی را در سراسر این مکان ها مشاهده کنید. در دوران مدرن (پهلوی و معاصر)، یک حرم جدید جایگزین حرم فعلی شد و آجرهای طلایی گنبد بازسازی شد. همچنین برخی از بزرگترین حیاط ها و سالن ها در این سال ها احداث شده اند.

ارامگاه امام رضا

آرامگاه امام رضا (ع)

آرامگاه امام رضا (ع) درست در قلب این مجموعه بزرگ قرار دارد. از هر حیاط می توانید به این قسمت از مجموعه دسترسی داشته باشید (اگر مسلمان نباشید نمی توانید وارد این مکان شوید). حتماً می دانید که این مکان معمولاً بسیار شلوغ است و به خصوص در تعطیلات مذهبی نمی توانید به مقبره دسترسی پیدا کنید. فراموش نکنید که به بالا نگاه کنید و آینه  کاری های خارق العاده را در سقف و زیر گنبد ببینید، بی شک از کارهای ظریف هنری شگفت زده خواهید شد.

  • ریحانه معتمدی

مشهد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی