حرم و بارگاه امام رضا (علیه السلام)

آرامگاه خیام نیشابوری

چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۰۲:۴۴ ب.ظ

در قدیم نیشابور یکی از مهم ترین شهرهای ایران و سرزمین بسیاری از بزرگان علم، هنر و فرهنگ بوده است و امروزه میزبان گردشگرانی است که برای بازدید از آثار آن دوره به آنجا می روند. حکیم عمر خیام از دانشمندان و شاعران برجسته قرن پنجم هجری است. وی دارای مقام علمی بالایی در بین دانشمندان بوده است. با این حال رباعیات خیام نقش برجسته ای در شهرت وی داشته است. در ادامه مطلب پیش رو ما قصد داریم تا سری به آرامگاه خیام نیشابوری زده و شما را کمی بیشتر با این شاعر بزرگ آشنا کنیم.

شاعر خیام

هیچ بنای خاصی به عنوان آرامگاه خیام از زمان مرگ وی تا اوایل قرن چهاردهم هجری ساخته نشده بود. در آن زمان بود که پیشنهاد ساخت مقبره ای شایسته این دانشمند و شاعر مطرح شد و انجمن آثار ملی مسئولیت آن را بر عهده گرفت. پروفسور هوشنگ سیحون، معمار برجسته ایرانی، به عنوان طراح این ساختمان انتخاب شد. سرانجام ساخت مقبره در سال 1341 به پایان رسید و در آوریل 1342 رسما افتتاح شد. در طراحی بنای آرامگاه خیام، سه نکته مهم مورد توجه قرار گرفته است و آن ریاضیات، شعر و نجوم است. در واقع تلاش معمار این بود که این سه جنبه مهم از شخصیت خیام را در آرامگاه خود متبلور کند. بنای آرامگاه خیام دارای ده پایه است. با توجه به اهمیت عدد ده به عنوان اولین عدد دو رقمی و پایه اعداد اصلی، این موضوع به نوعی نمادی از فعالیت های خیام در زمینه ریاضیات است.

معماری ارامگاه خیام

در برخورد تیغه های ساختمان نیز می توانید اشکالی شبیه به ستاره را مشاهده کنید که نمایانگر صورت نجومی خیام هستند. برخی از قسمت های ساختمان توسط رباعیات خیام طراحی شده است و با خط تعلیق نوشته شده اند. موزه تخصصی خیام در کنار آرامگاه وی واقع شده است که در آن ابزارهای رصدی و نجومی، انواع سفال و نسخه های خطی و نقاشی های مربوط به خیام به نمایش گذاشته شده است. همانطور که می دانید سنگ فیروزه نیشابور همواره بسیار مشهور بوده و انگشتر با نگین فیروزه ای یکی از گران ترین و ارزشمندترین سوغات این شهر است. در اطراف آرامگاه خیام، چندین مغازه وجود دارد که علاوه بر نمایش آثار هنری با فیروزه، به گردشگران امکان خرید سوغات اصیل نیشابور را می دهند. مقبره عطار و آرامگاه کمال الملک نیز در مجاورت مقبره خیام قرار دارند.

  • ریحانه معتمدی

مشهد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی