حرم و بارگاه امام رضا (علیه السلام)

۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

۲۸
شهریور

بازار مشهد یک بازار قدیمی در شهر مشهد است که در ضلع شرقی حرم مطهر رضوی و در نزدیکی بهترین هتلهای مهمان نواز مشهد واقع شده است. مشهد بازار رضا یک مرکز خرید فوق العاده محبوب در بین گردشگران و زائرانی است که عمدتا برای بازدید از جاذبه های مشهد سفر می کنند. بازار مشهد که به طور سنتی مشابه همه بازارهای اصلی و تاریخی ایران است ، با وسعت خطی بسیار زیاد خود ، از جاذبه های گردشگری نیز محسوب می شود. بازار مشهد رضا که در حال حاضر ساخته شده است ، به عنوان بازار قدیمی شهر مشهور است. بازار رضا در مشهد که برگرفته از بازارهای سنتی و قدیمی ایران است ، در مقایسه با دیگر بازارهای سنتی ایران ، واقعاً قدیمی نیست.

رضا

ساختمان کلی بازار مشهد به تصویب مجلس سلسله پهلوی رسید. کار ساخت و ساز به استاندار وقت خراسان سپرده شد که نایب السلطنه آستان قدس رضوی نیز بود. وی فرمان تخریب بازار قدیمی و همه ساختمانها و مغازه های پراکنده در اطراف حرم امام رضا در خیابان شیخ طوسی را در ابتدا صادر کرد. در نتیجه مساحتی در حدود یک کیلومتر طول و 33 متر عرض برای احداث بازار جدید در نظر گرفته شد. ساخت و طراحی بازار رضا در مشهد به معمار مشهور وقت ، داریوش بوربور سپرده شد. باربور با الهام از بازارهای سنتی ایران و برخلاف بازارهای مدرن تری مانند بازار فردوسی مشهد ، بازار رضا را بازار دو طبقه ای طراحی کرده است.

نمای بازار رضا مطابق معماری اسلامی ایرانی طراحی شده است. نمای هر دو طرف دقیقاً یکسان است و توسط دو طاق مشابه طراحی شده است. ورودی بازار مشهد از میدان شهریور به دلیل زمین بازی مقابل بیشتر نمایان است ، اما ورودی میدان فلکه آب ، چندان قابل توجه نیست ، اما هنوز به همان شکل است. علاوه بر ورودی اصلی ، بازار مشهد دارای 12 ورودی فرعی نیز می باشد. مشهد بازار رضا ساختار پیچیده و جذابی را به نمایش می گذارد. در نگاه اول ، بازار رضا مانند یک بازار یکپارچه به نظر می رسد ، اما از شش بازار مجزا تشکیل شده است که در واقع از طریق چندین راهرو به یکدیگر متصل شده اند. در هر راهرو نیمکت ها و فضاهای استراحت برای استراحت گردشگران در نظر گرفته شده است. پله های ورودی به طبقه دوم نیز در داخل این راهروها قرار دارند. طرح کلی کل بازار در قالب دو راهرو موازی نیز طراحی شده است.

بازار رضا

بازار رضا در مشهد به داشتن همه سوغات مشهد برای فروش مشهور است. از آنجا که یک بازار عتیقه است ، بسیاری از تجار قدیمی شهر هنوز در بازار کار می کنند. بنابراین ، بازار رضا هنوز بهترین گزینه برای خرید اقلام منحصر به فرد مانند سنگ های تزئینی ، عطرهای منحصر به فرد مشهد و حتی زرشک و زعفران است. تورهای مشهد به طور معمول بازدیدکنندگان را به این بازار خاص و بازار فردوسی مشهد می برند تا این سوغات مشهد مشهد را در اختیار آنها قرار دهند. مغازه هایی که در ورودی بازار قرار دارند بیشتر مغازه های عطر و جواهرات هستند. عطرهای مشهد واقعاً با بوهای دیگری که تا به حال استشمام کرده اید متفاوت است. بسیاری از این عطرها به دلیل بوی طبیعی معروف هستند. عطر گل محمدی ، عطر گل یاس و ... از محبوب ترین آنهاست. همچنین ممکن است بسیاری از مغازه های رنگارنگ پوشیده از تسبیح و مهر را پیدا کنید که از دیگر سوغات مشهد هستند. یکی دیگر از ویژگی های جالب بازار رضا ، عملکرد متفاوت طبقه دوم است ، جایی که ممکن است بسیاری از کارگاه های تولیدی را در آن مشاهده کنید. کنده کاری ، زرگری و گلدوزی روی سنگ های زینتی از مشاغل اصلی این دسته هستند. برای خرید فیروزه و عقیق ، گرانبها ترین سوغات مشهد ، قطعا می توانید از کارگاه ها دیدن کنید. البته خرید فیروزه بیشتر به عنوان سوغات توصیه می شود ، زیرا بزرگترین و بزرگترین معدن فیروزه ایران در نیشابور خراسان واقع شده است.

  • ریحانه معتمدی
۱۰
شهریور

در قدیم نیشابور یکی از مهم ترین شهرهای ایران و سرزمین بسیاری از بزرگان علم، هنر و فرهنگ بوده است و امروزه میزبان گردشگرانی است که برای بازدید از آثار آن دوره به آنجا می روند. حکیم عمر خیام از دانشمندان و شاعران برجسته قرن پنجم هجری است. وی دارای مقام علمی بالایی در بین دانشمندان بوده است. با این حال رباعیات خیام نقش برجسته ای در شهرت وی داشته است. در ادامه مطلب پیش رو ما قصد داریم تا سری به آرامگاه خیام نیشابوری زده و شما را کمی بیشتر با این شاعر بزرگ آشنا کنیم.

شاعر خیام

هیچ بنای خاصی به عنوان آرامگاه خیام از زمان مرگ وی تا اوایل قرن چهاردهم هجری ساخته نشده بود. در آن زمان بود که پیشنهاد ساخت مقبره ای شایسته این دانشمند و شاعر مطرح شد و انجمن آثار ملی مسئولیت آن را بر عهده گرفت. پروفسور هوشنگ سیحون، معمار برجسته ایرانی، به عنوان طراح این ساختمان انتخاب شد. سرانجام ساخت مقبره در سال 1341 به پایان رسید و در آوریل 1342 رسما افتتاح شد. در طراحی بنای آرامگاه خیام، سه نکته مهم مورد توجه قرار گرفته است و آن ریاضیات، شعر و نجوم است. در واقع تلاش معمار این بود که این سه جنبه مهم از شخصیت خیام را در آرامگاه خود متبلور کند. بنای آرامگاه خیام دارای ده پایه است. با توجه به اهمیت عدد ده به عنوان اولین عدد دو رقمی و پایه اعداد اصلی، این موضوع به نوعی نمادی از فعالیت های خیام در زمینه ریاضیات است.

معماری ارامگاه خیام

در برخورد تیغه های ساختمان نیز می توانید اشکالی شبیه به ستاره را مشاهده کنید که نمایانگر صورت نجومی خیام هستند. برخی از قسمت های ساختمان توسط رباعیات خیام طراحی شده است و با خط تعلیق نوشته شده اند. موزه تخصصی خیام در کنار آرامگاه وی واقع شده است که در آن ابزارهای رصدی و نجومی، انواع سفال و نسخه های خطی و نقاشی های مربوط به خیام به نمایش گذاشته شده است. همانطور که می دانید سنگ فیروزه نیشابور همواره بسیار مشهور بوده و انگشتر با نگین فیروزه ای یکی از گران ترین و ارزشمندترین سوغات این شهر است. در اطراف آرامگاه خیام، چندین مغازه وجود دارد که علاوه بر نمایش آثار هنری با فیروزه، به گردشگران امکان خرید سوغات اصیل نیشابور را می دهند. مقبره عطار و آرامگاه کمال الملک نیز در مجاورت مقبره خیام قرار دارند.

  • ریحانه معتمدی