حرم و بارگاه امام رضا (علیه السلام)

۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

۳۰
مرداد

نیشابور، شهر فیروزه، شعر و دانش، یکی از شهرستان هایی است که در استان خراسان رضوی واقع شده و دارای سابقه ای غنی است. نیشابور در دوران های مختلف شهر مهمی بوده است. نیشابور، امروزه دومین شهر بزرگ استان است و آرامگاه عطار نیشابور، شاعر و عارف، که در قرن دوازدهم زندگی می کرده است یکی از جاذبه های اصلی این شهر محسوب می شود.

عطار

این آرامگاه در زمان پادشاهی تیموریان ساخته شده است. در عصر قاجار، در زمان محمدعلی شاه قاجار، استاندار خراسان قصد داشت به جای آن مقبره دیگری بسازد اما شرایط نامساعد کشور وی را متقاعد کرد که دست از کار بکشد. پس از سلسله قاجار، در زمان پهلوی، در زمان پادشاهی دوم پادشاهی پهلوی، آرامگاه به طور کامل با قالبی که هنوز باقی مانده است بازسازی شد. در دهه 1990 بازسازی دیگری انجام شد. آرامگاه عطار نیز به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است.

آرامگاه عطار بین باغی سرسبز و دلپذیر واقع شده است. آرامگاه کمال الملک، نقاش معروف ایرانی نیز در کنار آرامگاه عطار قرار دارد. آرامگاه کمال الملک یکی از بناهای نمادین مدرن ایران است که توسط هوشنگ سیحون طراحی شده است. نکته قابل توجه هماهنگی این قبرها است که مکمل یکدیگر هستند. به نظر می رسد آن ها قسمت های یک مجموعه هستند نه دو ساختمان مجزا. آرامگاه پرویز مشکاتیان آهنگساز، نوازنده معاصر و از استادان موسیقی ایرانی در کنار آرامگاه عطار است.

آرامگاه عطار

آرامگاه عطار در حدود 10 کیلومتری شهر نیشاپور در جاده مشهد ، خیابان عرفان واقع شده است. مقبره عمر خیام ، شاعر بزرگ که در قرن یازدهم زندگی می کرد نیز در حومه شهر واقع شده است. بنابراین با سفری کوتاه به نیشاپور می توانید از آرامگاه بسیاری از شخصیت های تاریخی ایران دیدن کنید. بیست و پنجمین روز از اولین ماه تقویم فارسی روز یادبود عطار است و هر سال مراسمی در آن برگزار می شود.

وجه تسمیه عطار به خاطر حرفه او است. او یک گیاه دار بود و مردم را با نسخه های خود شفا می داد. روایاتی در مورد مرگ عطار وجود دارد ، به نظر می رسد او باید در حمله مغول ها کشته شود. برخی روایات ادعا می کنند که او توسط مغولان در نزدیکی دروازه نیشاپور کشته شد و همه نوشته های او پس از غارت نیشاپور سوزانده شد.

  • ریحانه معتمدی
۱۷
مرداد

مشهد ، دومین شهر بزرگ و مرکز معنوی ایران ، در شمال شرقی استان خراسان واقع شده است. مشهد ، شهر مهم ترانزیتی تاریخی در امتداد جاده ابریشم ، که به معنای واقعی کلمه به معنای "محل شهادت" است ، به دلیل استقرار آرامگاه امام رضا ، هشتمین امام شیعه مشهور است. در اینجا ما 10 مورد از بهترین چیزهایی را که باید دید و در حین بازدید از این مقصد زیارتی محبوب انجام می دهیم ، بررسی می کنیم.


مجتمع حرم امام رضا (ع)


مجتمع حرم امام رضا (ع) ، معروف به حرم رضوی ، بر مرکز شهر تسلط دارد و برای درک صحیح محدوده عظمت آن به بازدیدهای متعدد نیاز دارد. این مسجد با هفت حیاط عظیم و مساحت تقریبی 600000 متر مربع ، بزرگترین مسجد جهان است. میلیونها زائری که در تمام طول سال از سراسر جهان به حرم سرازیر می شوند ، این بخش از شهر را با فضایی کاملاً چندفرهنگی هدیه می کنند و احساس ملموسی از روحانی وجود دارد زیرا بازدیدکنندگان به طور نمایشی در شهادت امام هشتم عزاداری می کنند. کارهای پیچیده کاشی آبی و خط عربی تقریباً در همه ایوانها و مناره ها همه جا وجود دارد و گنبد طلایی چشمگیری در مرکز خود خود حرم ایستاده است. ورود غیر مسلمانان به حرم داخلی ممنوع است و (به طور گیج کننده) فقط تلفن های دوربین دار مجاز است.


موزه های مجتمع حرم

موزه های مجتمع حرم


موزه های متعدد موجود در مجموعه حرم ترکیبی از نمایشگاه های عجیب و غریب را شامل می شود ، از مجموعه تمبرهای یادبود حمله به سفارت ایالات متحده ، تا مدال های ورزشکاران شیعه. بخش فرش دارای قطعات خیره کننده (و همچنین عجیب) است ، اما جذاب ترین مورد محوطه مقبره قبلی (معروف به "زریح") است که در سال 2001 جایگزین شد. اگر می خواهید درباره تاریخ حرم بیشتر بدانید ، به دنبال "دفتر راهنمای زائران خارجی" باشید ، جایی که کارکنان دوستانه ادبیات رایگان در این زمینه را در اختیار شما قرار می دهند. مراقب نگهبانان گرد و غبار باشید که اگر به اندازه کافی لباس نپوشید ، شما را مسواک می زنند.

 

پارک کوه سنگی

پارک کوه سنگی


کوه سنگی بهترین پارک مشهد است و مکانی عالی برای پیک نیک بعد از ظهر یا اوایل شب است. نهر کوچکی از مرکز آن عبور می کند که می توانید با بالا رفتن از صخره ها یا پرش از روی سنگ پله ها از آن عبور کنید. بستنی و سایر خوراکی ها به راحتی در دسترس هستند. این پارک بیشتر شبها مملو از خانواده های ایرانی است و از بلندترین نقطه آن چشم اندازهای عالی از شهر را به نمایش می گذارد. اگر خوش شانس باشید ، ممکن است در آخر هفته با گروهی از پیرمردهای ایرانی برخورد کنید که آهنگ های ملی می خوانند.

 

بازار مشهد

بازار مشهد


مشهد مرکز زعفران جهان است و در هیچ کجای دیگر به نسبت بازارهای اطراف میدان فکاله آب معامله بهتری نخواهید داشت. این ادویه که گرم به گرم گرانتر از طلا است ، سوغاتی یا هدیه ای عالی است. فرشهای مشهدی نیز بسیار مورد احترام هستند ، بنابراین آماده باشید تا راه خود را با قیمت مناسب چانه بزنید. یادگاری های زیارتی در خیابان ها نیز وجود دارد ، قرار گرفتن پرتره شما در جلوی حرم امام یکی از علاقه مندان عجیب و غریب است.


بقعه یه خواجه ربیع


بقعه خواجه ربیع مقبره ای تزئین شده برای یکی از حواریون حضرت محمد (ص) است که در شمال شرقی مشهد واقع در خیابان خاجرب واقع شده است. این مقبره که در سال 1612 تکمیل شد و در دوران قاجار لمس شد ، دارای آثار کاشی آبی آشنا ایرانی ، نقوش ظریف گلدار و گنبد مرکزی متقارن خوشایند است. اطراف آن را قبرستانی بزرگ احاطه کرده اند ، جایی که ایرانیان ثروتمند هنوز می توانند قطعه دفن را خریداری کنند.

مقبره فردوسی ، توس

مقبره فردوسی ، توس


در حدود 40 کیلومتری خارج از مشهد شهر کوچک توس قرار دارد که مترادف محل دفن فردوسی شاعر ملی ایران است. فردوسی نویسنده شعر حماسی ، شاهنامه (کتاب فارسی پادشاهان) ، در سال 1020 هجری قمری درگذشت و از آن پس بقایای وی در توس آرام گرفت. شکل فعلی مقبره ، یک سازه سنگی عظیم که از معماری هخامنشی تقلید می کند ، در دهه 1960 توسعه یافت و قطب مرکزی پارک اطراف است.


آرامگاه عمر خیام ، نیشابور

خیام نیشابور


رباعیات عمر من خیام ستاره شناس و شاعر قرن دوازدهم شاید مشهورترین صادرات خراسان در سراسر جهان باشد. با ترجمه ادوارد فیتزجرالد در قرن نوزدهم ، خیام محبوبیت زیادی پیدا کرد ، خیام به خاطر تصورات تند او درباره زندگی ، مرگ و عشق محبوب است. مقبره کنونی یکی دیگر از بناهای مدرنیستی منحصر به فرد است که در سال 1963 ساخته شده است. این شهر در نیشاپور ، کمی بیشتر از یک ساعت خارج از مشهد واقع شده است ، همچنین مقبره عطار ، شاعر صوفی ایرانی ، برای کسانی که می خواهند هر جعبه ای را علامت بزنند ، قرار دارد. تور شعر


روستای کنگ


خراسان روستایی بسیاری از لذت های خارج از مسیر را برای کشف دارد ، اغلب دسترسی به آنها با وسایل نقلیه عمومی دشوار است ، اما ارزش تلاش برای استخدام تاکسی خصوصی را دارد. روستای عجیب کانگ ، با مشهد حدود یک ساعت رانندگی ، یکی از نمونه های بسیار جذاب آن است. پر از خانه های آجری گلی ، روی هم چیده شده است 

در دامنه کوهها ، در اینجا فرصتی فوق العاده برای کشف یکی از معدود جوامعی است که هنوز چنین شیوه اصیل سنتی زندگی را اجرا می کنند.


برج رادکان


برای علاقه مندان به معماری باستانی باطنی ، شاید ارزش سفر به روستای رادکان را داشته باشد تا عملکرد برج قرن سیزدهم را که در این نزدیکی قرار دارد ، در نظر بگیرید. در قله تپه ای در غرب روستا ، برج استوانه ای شکل و مخروطی شکل احتمالاً مکانی برای اندازه گیری های نجومی بوده است. بازدید از رادکان همچنین فرصتی برای مشاهده برخی از نفس گیر ، چشم اندازهای دست نخورده و ویرانه های قدیمی گل است.

آتشکده بازهور


در روستای کوچک رباط سفید ، در 70 کیلومتری جنوب غربی مشهد ، ویرانه های آتشکده قدیمی بازهور قرار دارد. این مکان مذهبی زرتشتی احتمالاً در دوران ساسانیان ساخته شده است ، اما به خوبی حفظ شده اما نسبتاً ناشناخته است ، بنابراین ممکن است کمی پشتکار برای ساختن آن نیاز باشد. آجرهای معمولی و سنگی در تضاد کامل با شکوه معماری اسلامی در سایر نقاط این منطقه است که باید برای هر کسی که علاقه مند به ادیان باستانی ایران است ، دیدن شود.

  • ریحانه معتمدی
۰۵
مرداد

نیشاپور (نیشابور) یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی است. نیشابور یک شهر کوچک است اما جاذبه های مختلفی دارد که باعث شده برای بسیاری از مردم جهان شناخته شود. نیشابور به عنوان قدیمی ترین منطقه باستانی خراسان بزرگ شناخته می شود که هنوز هم مسکونی است. یونسکو کنگره "نیشاپور ، شهر پایدار ایران" را در تاریخ 29 ژوئن 2010 در نیشابور برگزار کرد و آن را "پایدارترین شهر تاریخ ایران" نامید. نیشابور با شهرهای کایروان در تونس، کربلا، بغداد و بصره در عراق، غزنی، بلخ و قلب در افغانستان، مرو در ترکمنستان، بخارا، سمرقند و خیوا در ازبکستان، خوجان و کولوب در تاجیکستان، قونیه در ترکیه و خوی خواهر است. جالب است بدانید در ایران آرامگاه کمال الملک یکی از مشهورترین هنرمندان ایران در نیشابور (نیشابور) قرار گرفته است.

کما الملک

محمد غفاری معروف به کمال الملک در سال 1847 در کاشان در خانواده ای بسیار وابسته به هنر به دنیا آمد. او بدون شک یکی از برجسته ترین هنرمندان ایران بود. محمد از همان سال های ابتدایی علاقه به خوشنویسی و نقاشی پیدا کرد. او در دوران کودکی روی دیوارهای اتاقش طرح های زغال چوبی کشید. برخی از طرح هایی که او در آن خانه کشیده هنوز هم قابل مشاهده هستند. وی با اتمام تحصیلات ابتدایی، به تهران نقل مکان کرد. او به مدرسه دارالفنون پیوست و در آنجا نزد موزیای الدوله، نقاش مشهوری که به اروپا سفر کرده و هنرهای غربی را فراگرفته بود در رشته نقاشی تحصیل کرد.

عشق به نقاشی به کمال الملک کمک کرد تا در طول دوران مدرسه برخی از آثار را خلق کند. او همچنین به دستور ناصرالدین شاه نقاشی در بنای شمس العماره را انجام داد. در طول اقامت خود در اروپا او هرگز ساعت بیکاری را سپری نکرد. در سفر خود به عراق و طی سال های تدریس در مدرسه هنر، نقاشی های زیادی خلق کرد. متأسفانه اکثر این نقاشی ها از بین رفته اند یا در مجموعه های خصوصی هستند و دست گذاشتن روی آن ها غیرممکن است. آنچه که به عنوان آثار وی در اینجا به وجود دارد شامل مواردی است که در مجلس شورای ملی سابق، کاخ گلستان، موزه ها و مراکز دیگر نگهداری می شوند. ایران تا به حال همانند کمال الملک را به خود ندیده است.

آرامگاه کمال المک

هوشنگ سیحون یکی از معماران مشهور ایرانی است که مقبره کمال الملک در نیشابور را طراحی کرده است. این پوسته بتونی در زمینی به مساحت 28 متر مربع واقع شده است. ساختار این مقبره شامل 6 ایوان مقعر با ده قوس است. هندسه نقطه پررنگ در برنامه ریزی معماری این مقبره است. شش قوس نیم دایره و چهار طاق کراس اوور در قطرهای مربع قرار گرفته اند. در این بنا شما با ترکیبی از معماری معاصر و سنتی روبرو هستید.

  • ریحانه معتمدی