حرم و بارگاه امام رضا (علیه السلام)

آرامگاه کمال الملک در نیشابور

سه شنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۰، ۰۴:۵۲ ب.ظ

نیشاپور (نیشابور) یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی است. نیشابور یک شهر کوچک است اما جاذبه های مختلفی دارد که باعث شده برای بسیاری از مردم جهان شناخته شود. نیشابور به عنوان قدیمی ترین منطقه باستانی خراسان بزرگ شناخته می شود که هنوز هم مسکونی است. یونسکو کنگره "نیشاپور ، شهر پایدار ایران" را در تاریخ 29 ژوئن 2010 در نیشابور برگزار کرد و آن را "پایدارترین شهر تاریخ ایران" نامید. نیشابور با شهرهای کایروان در تونس، کربلا، بغداد و بصره در عراق، غزنی، بلخ و قلب در افغانستان، مرو در ترکمنستان، بخارا، سمرقند و خیوا در ازبکستان، خوجان و کولوب در تاجیکستان، قونیه در ترکیه و خوی خواهر است. جالب است بدانید در ایران آرامگاه کمال الملک یکی از مشهورترین هنرمندان ایران در نیشابور (نیشابور) قرار گرفته است.

کما الملک

محمد غفاری معروف به کمال الملک در سال 1847 در کاشان در خانواده ای بسیار وابسته به هنر به دنیا آمد. او بدون شک یکی از برجسته ترین هنرمندان ایران بود. محمد از همان سال های ابتدایی علاقه به خوشنویسی و نقاشی پیدا کرد. او در دوران کودکی روی دیوارهای اتاقش طرح های زغال چوبی کشید. برخی از طرح هایی که او در آن خانه کشیده هنوز هم قابل مشاهده هستند. وی با اتمام تحصیلات ابتدایی، به تهران نقل مکان کرد. او به مدرسه دارالفنون پیوست و در آنجا نزد موزیای الدوله، نقاش مشهوری که به اروپا سفر کرده و هنرهای غربی را فراگرفته بود در رشته نقاشی تحصیل کرد.

عشق به نقاشی به کمال الملک کمک کرد تا در طول دوران مدرسه برخی از آثار را خلق کند. او همچنین به دستور ناصرالدین شاه نقاشی در بنای شمس العماره را انجام داد. در طول اقامت خود در اروپا او هرگز ساعت بیکاری را سپری نکرد. در سفر خود به عراق و طی سال های تدریس در مدرسه هنر، نقاشی های زیادی خلق کرد. متأسفانه اکثر این نقاشی ها از بین رفته اند یا در مجموعه های خصوصی هستند و دست گذاشتن روی آن ها غیرممکن است. آنچه که به عنوان آثار وی در اینجا به وجود دارد شامل مواردی است که در مجلس شورای ملی سابق، کاخ گلستان، موزه ها و مراکز دیگر نگهداری می شوند. ایران تا به حال همانند کمال الملک را به خود ندیده است.

آرامگاه کمال المک

هوشنگ سیحون یکی از معماران مشهور ایرانی است که مقبره کمال الملک در نیشابور را طراحی کرده است. این پوسته بتونی در زمینی به مساحت 28 متر مربع واقع شده است. ساختار این مقبره شامل 6 ایوان مقعر با ده قوس است. هندسه نقطه پررنگ در برنامه ریزی معماری این مقبره است. شش قوس نیم دایره و چهار طاق کراس اوور در قطرهای مربع قرار گرفته اند. در این بنا شما با ترکیبی از معماری معاصر و سنتی روبرو هستید.

  • ریحانه معتمدی

مشهد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی